Muzică de decembrie (ep.2): Dufay, des Prés și alții

Am scris acum câteva zile despre Léonin, Pérotin și Machaut. Continuu astăzi cu alți câțiva compozitori care-mi plac. Mai ales acum, în decembrie, o lună care – chipurile – trebuie să fie a liniștii, a ceaiurilor fierbinți, a bilanțurilor și a planurilor, a biscuiților cu ghimbir și a portocalelor.

Guillaum Dufay

Guillaume Du Fay (ori Dufay), compozitor franco-flamand al Renașterii timpurii, a trăit – cu aproximație –  între 1397 și 1474. Figură centrală a Școlii burgunde, a fost văzut de contemporani drept unul dintre cei mai însemnați compozitori europeni ai timpului. Detalii despre viața lui AICI.

Cea mai celebră compoziție a lui este motetul Nuper rosarum flores (1436), cântat pentru prima dată în catedrala Santa Maria del Fiore, din Florența. Este, cu adevărat, un motet de o frumusețe aparte. A compus mise, motete, imnuri, cânturi, rondouri, balade, virelaiuri: a aboradat cam toate formele cunoscute la vremea aceea, fie ele ale muzicii sacre, fie ale muzicii seculare. Este primul care utilizează tehnica fauxbourdon. Și unul dintre ultimii care folosește tehnici de polifonie medievală, cum ar fi isoritmul.

 

Josquin des Prés

Văzut ca cel mai important nume al Școlii burgunde, des Prés a tărit între 1450/55 și 1521 și a compus atât muzică sacră cât și muzică seculare, în toate formele importante ale vremii. A lucrat în Franța și în Italia (Milano – pentru familia Sforza -, Roma – pentru papii Inocențiu al VIII-lea și Alexandru al VI-lea -, Ferrara – pentru familia d’Este).

Muzica sa timpurie este marcata de tehnica contrapunctului, de melismele lui Ockeghem și de muzica seculară italiană. Spre sfârșitul carierei va dezvolta însă un stil mult simplificat. Utilizează intensiv în compozițiile sale motivul, ca fragment muzical scurt, ușor recognoscibil, care trece de la o voce la alta prin tehnica contrapunctului și care conferă unitate. Practica, apărută la sf. sec. al XIV-lea / înc. sec. al XV-lea, va fi folosită fără întrerupere până astăzi.

Și, pentru că tot vine Crăciunul, vă las cu motetul meu preferat dintre-ale lui: Inviolata, integra, et casta es Maria.

 

În cazul în care vreți ceva mai vesel

Rămânând însă în aceleași timpuri, puteți încerca ceva muzică seculară italiană: Francesco Bendusi, Giorgio Mainerio, Rossino Mantovano (madrigale) și Costanzo Festa (maestru al contrapunctului olandez, renumit mai ales pentru madrigalele sale – majoritatea pentru trei voci – va reprezenta o mare influență asupra lui Palestrina; a compus si multă muzică sacră, precum și muzică instrumentală), Joan Ambrosio Dalza (lăută, preferatul meu), Fillippo Azzaiolo, Orazio Vecchi, Vincenzo Ruffo și, desigur, Heinrich Isaac (care, deși nu-i italian, a locuit mult timp în Italia, la Florența, și a avut o relație deosebită cu Lorenzo de’ Medici).

 


Comentarii

Despre mine

Pești. Fabricat în ’87, primavara, la Pitești. Vin la pachet cu toate calitățile și defectele zodiei. Workoholic uneori, alteori boem, orgolios, ambițios, hiper-activ, mofturos, ferm, exigent, mă dovedesc repede genul de persoană pe care trebuie să o „servești” doar în doze controlate atent.

Dragoș A Farmazon

Jefferson Dixit

We hold these truths to be self-evident, that all men are created equal, that they are endowed by their Creator with certain unalienable Rights, that among these are Life, Liberty and the pursuit of Happiness.

Thomas Jefferson (&Co.)
U.S. Declaration of Independence
1776