Irwin Marchal și mitologia contemporană

Născut în 1982 la Reims, Irwin Marchal trăiește și lucrează la Bordeaux. A studiat arta la Mans și Bordeaux și a participat la numeroase expoziții colective (Topographie, La Manufacture Atlantique, Bordeaux, 2014; Expolaroid, CCAS, Bordeaux, 2013; Salon de la Jeune Création, Centquatre, Paris, 2012 etc.) sau personale (Le vent de nulle part, Crystal Palace, Place du Parlement, Bordeaux, 2013; Stellarium & Co, 5un7, Bordeaux, 2012). Interesat de astronomie, de utopii, de catastrofe, de imaginarul științific, militar și industrial, chestionează sub forma sculpturii și a instalațiilor în încercarea de a identifica, a construi și a de-construi forme arhetipale, referințe, imagini colective.

Pentru început, o întrebare simplă și complicată în același timp: de ce artist?

Pentru că simt nevoia de a ma exprima, de a avea posibilitatea să spun lucrurile altfel decât prin limbajul comun, de a putea spune și alte lucruri decât clișee enervante. Pentru că am descoperit că arta este un lucru rar, care trebuie cultivat. Pentru că vreau să ating oamenii, să-i determin să reflecteze, să-i provoc.

Îți mai amintești cum a început totul?

Da. Într-o zi cu frământări, printr-un pastel pe care încă îl găsesc bun. Mi-am zis că aș mai putea face unul, apoi încă unul, apoi încă unul etc.

Care sunt temele recurente din opera ta?

Arhitectura este foarte prezentă ca suport al formei. Imaginarul științific revine și el des. Mitologia contemporana, gândirea magică, astronomia.

Irwin Marchal
Irwin Marchal, Orizontul evenimentelor, instalație, 2015

Ce anume transmit publicului lucrările semnate de Irwin Marchal?

Urmăresc să ridic întrebări, întrebări asupra capacității ființei umane de a se imagina în alte parți, de a produce o poveste, de a fantasma pe marginea realului. De ce nu este suficient realul? Pe alături, caut și să pierd puțin privitorul, să nu-i dau totul, să-i rămână un rest de mister și de ininteligibil, să-i las un soi de enigmă. Într-unii, să produc o stare (dincolo de întrebări) de suspensii poetice.

Care crezi că ar trebui să fie, astăzi, misiunea artei contemporane?

Nu sunt sigur că arta are/este o misiune… nu cred că arta are o funcție particulară… cred că este posibil ca arta să nu-i intereseze decât pe cei care sunt interesați. Pe de altă parte cred că arta ajunge să-i atingă pe unii prin hazard, pe cei care nu erau neapărat interesați de ea. Nu am un răspuns sigur la această întrebare… de altfel cred că nu există răspunsuri univoce la întrebarea aceasta.

Cât de receptiv este publicul la arta noii generații?

Cum spuneam în răspunsul precedent, este o întrebare dificilă. Publicul este un lucru foarte larg și greu de cuprins. Cred totuși că oamenii sunt din ce în ce mai conștienți că arta există, că artiștii există. Internetul îi obligă la asta.

Crezi că este suficient ceea ce se face astăzi pentru promovarea artiștilor tineri?

Cred că oricând se poate face mai mult.

Irwin Marchal
Irwin Marchal, Formații, 2012

Cine crezi că ar trebui să se implice mai mult? Publicul? Galeriile? Casele de licitații? Organizațiile non-guvernamentale? Sau chiar guvernele?

De fapt, sunt multe probleme aici. Pentru început, sunt prea mulți artiști și prea puține galerii. Casele de licitații se interesează tot mai mult de lucrări, nu de artiști. Publicul este până la urmă ceva aleatoriu, care are finalmente foarte puțină influență în economia artei; publicul umple muzeele, dar asta nu ajută nici artiștii nici galeriile. Colecționarii sunt de fapt cei care formează piața de artă. Nu există suficientă educație în jurul artei contemporane, iar guvernele ar trebui să intensifice politicile educative din jurul culturii artistice. Colecționarii nu sunt în contact cu artiștii. Statul nu informează colecționarii și societățile despre avantajele fiscale pe care le au atunci când cumpără artă; informațiile lipsesc la acest nivel. Asociațiile nu au fonduri suficiente pentru a propune destule proiecte artiștilor. Statul are din ce în ce mai puțini bani pentru cultură. Secotrul privat ar trebui să se implice mai mult în compensarea acestei carențe.

Poți să-mi enumeri câțiva artiști sau scriitori care te-au influențat?

John Martin, Frank Stella, Alice Aycock, Franquin, Phillip King, Erich Mendelsohn, Henry Miller, Jean Siméon Chardin, Richard Deacon, Piero Manzoni, Friedensreich Hundertwasser, Ettore Sottsass, Gary Webb, Panamarenko, Eugenion d’Ors, James Graham Ballard.

Irwin Marchal
Irwin Marchal la lucru

 


Interviul a avut loc în 2014 și a fost publicat inițial în L’art de demain, un proiect on-line care s-a dezvoltat ulterior în Artosphere. Textele au apărut în rubrica Dis-moi dix: aceleași 10 întrebări erau puse mai multor artiști contemporani din spațiul francofon; am reluat aici doar primele 9 întrebări, întrucât ultima – care făcea referire la proiectele curente ale respectivilor artiști – nu mai avea, evident, un răspuns actual.

Comentarii

Despre mine

Pești. Fabricat în ’87, primavara, la Pitești. Vin la pachet cu toate calitățile și defectele zodiei. Workoholic uneori, alteori boem, orgolios, ambițios, hiper-activ, mofturos, ferm, exigent, mă dovedesc repede genul de persoană pe care trebuie să o „servești” doar în doze controlate atent.

Dragoș A Farmazon

Jefferson Dixit

We hold these truths to be self-evident, that all men are created equal, that they are endowed by their Creator with certain unalienable Rights, that among these are Life, Liberty and the pursuit of Happiness.

Thomas Jefferson (&Co.)
U.S. Declaration of Independence
1776