Accesul tinerilor la cultură / Interart-EACEA-2010

Accesul tinerilor la cultură este, cu siguranță, una dintre preocupările princiale ale Uniunii Europene. În 2010, la solicitarea EACEA (Education, Audiovisual and Culture Executive Agency / Agenția Executivă pentru Educație, Audiovizual și Cultură a Comisiei Europene), fundația Interart a întocmit raportul Access of Youth People to Culture, care poate fi consultat AICI. La realizarea lui au colaborat câteva zeci de experți din țările Europei de Vest.

Potrivit Recomandării UNESCO privind participarea popoarelor la viața culturală și contribuția lor la aceasta (1976), accesul la cultură înseamnă oportunități concrete și disponibile oricui – mai ales prin crearea unor condiții socio-economice propice – de a obține în mod gratuit informații, instruire, cunoaștere și înțelegere și de a se bucura de valorile și bunurile culturale.

Raportul pleacă de la premisa (de bun simț) că modurile în care tinerii accesează produsele culturale – ca utilizatori, creatori sau simpli participanți la experiențe culturale – sunt diverse și nu de puține ori experimentale. Accesul la cultură merge dincolo de accesul la produse culturale, la primirea de informații sau frecventarea de spații culturale. Accesul la cultură înseamnă, mai mult, o experiență recreativă dar care, în același timp, contribuie la dezvoltarea personală.

Așa cum era de așteptat, cele mai importante obstacole sunt: lipsa banilor, lipsa infrastructurii culturale în anumite zone, lipsa timpului. Se arată însă în raport, încă de la început, că digitalizarea poate deveni un motor de participare culturală, de creativitate și inovare. Viața și viitorul tinerilor sunt strâns legate de tehnologie, de utilizarea creativă a internetului, de modul în care ei înțeleg să acumuleze, analizeze și disemineze informațiile și cunoștințele. Mediul cultural digital este, astăzi, un factor cheie în cultura tinerilor, iar impactul lui nu este încă nici pe de parte exploatat la maxim.

N-am să zăbovesc aici asupra tuturor datelor. Am să reiau însă o parte dintre concluzii, ca reminder rapid pentru cei care n-au timp să-l citească:

  • tinerii nu sunt un grup omogen și, de aceea, au nevoie de politici diversificate, coerente, și de lungă-durată;
  • mediul social și familial sunt determinante în încurajarea participării tinerilor la viața culturală
  • digitalizarea trebuie utilizată ca motor al participării culturale
  • voluntariatul/implicarea socială sunt importante
  • creșterea participării tinerilor la viața culturală poate atrage creșterea nivelului de incluziune și toleranță față de minorități și grupuri defavorizate

 


Sursa foto: http://www.artscouncil.org.uk/how-we-make-impact/children-and-young-people

Comentarii

Despre mine

Pești. Fabricat în ’87, primavara, la Pitești. Vin la pachet cu toate calitățile și defectele zodiei. Workoholic uneori, alteori boem, orgolios, ambițios, hiper-activ, mofturos, ferm, exigent, mă dovedesc repede genul de persoană pe care trebuie să o „servești” doar în doze controlate atent.

Dragoș A Farmazon

Jefferson Dixit

We hold these truths to be self-evident, that all men are created equal, that they are endowed by their Creator with certain unalienable Rights, that among these are Life, Liberty and the pursuit of Happiness.

Thomas Jefferson (&Co.)
U.S. Declaration of Independence
1776